Jak odchudzić dziecko?

Jak odchudzić dziecko?

Jeśli Twoje dziecko ma nadwagę, możesz zrobić wiele, aby pomóc mu osiągnąć zdrową wagę w miarę jak będzie rosło.

Jako rodzic, czasami trudno jest stwierdzić, że dziecko ma nadwagę. Dziecko może nie wyglądać na szczególnie ciężkie, aby mieć nadwagę.

A ponieważ coraz więcej dzieci staje się cięższych w młodszym wieku, przyzwyczailiśmy się do widoku większych dzieci.

Badania pokazują, że dzieci, które osiągają zdrową wagę, są sprawniejsze, zdrowsze, lepiej się uczą i są bardziej pewne siebie.

Są też mniej narażone na niską samoocenę lub prześladowanie. I są znacznie mniej narażone na problemy zdrowotne w późniejszym życiu.

Jako rodzic możesz zrobić wiele, aby pomóc swojemu dziecku w osiągnięciu zdrowszej wagi. Ważne jest, aby były one bardziej aktywne i dobrze się odżywiały.

Poniżej znajdziesz wiele praktycznych porad, które Ci w tym pomogą.

Jeśli Twoje dziecko cierpi na jakąś chorobę, porady zawarte w tym artykule mogą być nieistotne i powinieneś najpierw skonsultować się z lekarzem rodzinnym lub szpitalnym.

Kroki do sukcesu
Oto 5 kluczowych sposobów, jak możesz pomóc swojemu dziecku w utrzymaniu zdrowej wagi:

Bądź dobrym wzorem do naśladowania
zachęcaj do 60-minutowej, a nawet kilkugodzinnej aktywności fizycznej dziennie
ograniczaj się do porcji wielkości dziecka
jedz zdrowe posiłki, napoje i przekąski
mniej czasu spędzanego przed ekranem i więcej snu
Bądź dobrym wzorem do naśladowania
Jednym ze sposobów na zaszczepienie dobrych nawyków u dziecka jest bycie dobrym wzorem do naśladowania. Dzieci uczą się poprzez przykład.

Możesz zachęcać swoje dziecko do aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania się poprzez własne działania.

Daj dobry przykład, idąc na spacer lub jadąc na rowerze, zamiast oglądać telewizję lub surfować po Internecie.

Zabawa w parku lub pływanie z dziećmi pokazuje im, że bycie aktywnym to świetna zabawa, a ponadto jest to świetny sposób na wspólne spędzanie czasu.

Wszelkie zmiany w diecie i stylu życia dziecka są o wiele bardziej prawdopodobne do zaakceptowania, jeśli są niewielkie i dotyczą całej rodziny.

Również aktywność fizyczna może być bardziej atrakcyjna dla dziecka, jeśli będziecie ją podejmować wspólnie z całą rodziną.

Pomysły na to, jak dbać o zdrowie w rodzinie

Znajdź sposoby na aktywność fizyczną z dziećmi

Zaangażuj dzieci w zmianę stylu życia na zdrowszy

Bądź aktywny
Dzieci z nadwagą nie muszą wykonywać więcej ćwiczeń fizycznych niż dzieci szczuplejsze. Ich dodatkowa masa ciała oznacza, że naturalnie spalają więcej kalorii przy tej samej aktywności.

Dla dobrego zdrowia wszystkie dzieci powinny dążyć do aktywności fizycznej przez co najmniej 60 minut dziennie, ale nie musi to być wszystko na raz.

Kilka krótkich 10-minutowych, a nawet 5-minutowych zrywów w ciągu dnia może być równie dobre jak godzinne rozciąganie.

W przypadku młodszych dzieci może to być aktywna zabawa, np. gra w piłkę, gonitwy, takie jak „it” i „tag”, jazda na hulajnodze, korzystanie z huśtawek, drabinek i huśtawek na placu zabaw.

Dla starszych dzieci może to być jazda na rowerze, deskorolce, chodzenie do szkoły, skakanie na skakance, pływanie, taniec i sztuki walki.

Chodzenie lub jeżdżenie na rowerze na krótkich dystansach zamiast korzystania z samochodu lub autobusu to świetny sposób na wspólną rodzinną aktywność. Zaoszczędzisz też pieniądze.

Dowiedz się, ile i jakie rodzaje aktywności fizycznej są zalecane dla dzieci poniżej 5 roku życia

Poznaj ilość i rodzaje aktywności fizycznej zalecanej dla dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 18 lat

Dołącz do Change4Life za darmo, a Twoje dziecko otrzyma swój własny, spersonalizowany plan aktywności pełen dobrych pomysłów na ruch.

Porcje wielkości dziecka
Staraj się unikać podawania dziecku zbyt dużych porcji. Nie ma zbyt wielu oficjalnych wytycznych co do tego, ile jedzenia potrzebują dzieci, więc musisz kierować się własnym osądem.

Dobrą zasadą jest rozpoczynanie posiłków od małych porcji i pozwalanie dziecku prosić o dokładkę, jeśli nadal jest głodne.

Staraj się nie zmuszać dziecka do zjedzenia wszystkiego na talerzu lub zjedzenia więcej niż chce.

Unikajmy też używania talerzy w rozmiarze dorosłych dla młodszych dzieci, ponieważ zachęca to je do jedzenia zbyt dużych porcji.

Pomocne może być również zachęcanie dziecka do powolnego jedzenia i ustalanie pór posiłków. Pory posiłków można wykorzystać jako okazję do nadrobienia zaległości z całego dnia.

Wyjaśnij dziecku, jak prawidłowo zbilansować dietę, korzystając z przewodnika Eatwell Guide. Pokazuje on, ile powinno się jeść z każdej grupy żywności.

Przeczytaj więcej o tym, co zalicza się do zbilansowanej diety.

Znajomość zawartości kalorii w żywności może być przydatna.

Dowiedz się więcej na temat rozumienia kalorii

Poznaj pomysły na zdrowe pakowane obiady

Jedz zdrowe posiłki
Dzieci, podobnie jak dorośli, powinny dążyć do spożywania 5 lub więcej porcji owoców i warzyw każdego dnia. Są one doskonałym źródłem błonnika oraz witamin i minerałów.

Uzyskanie 5 porcji dziennie nie powinno być zbyt trudne. Prawie wszystkie owoce i warzywa, w tym świeże, konserwowe, mrożone i suszone, wliczają się do dziennej porcji Twojego dziecka.

Soki, smoothie, fasola i nasiona roślin strączkowych również się liczą.

Należy pamiętać, że niesłodzone 100% soki owocowe, soki warzywne i smoothie mogą być zaliczane do maksymalnie 1 porcji 5 posiłków dziennie.

Na przykład, jeśli wypije się 2 szklanki soku owocowego i smoothie w ciągu jednego dnia, to nadal liczy się to jako 1 porcja.

Powrót do góry