Zdrowe właściwości Jarmużu

Zdrowe właściwości Jarmużu

Jarmuż to zielone, liściaste warzywo krzyżowe, które jest bogate w składniki odżywcze. Może oferować szereg korzyści zdrowotnych dla całego organizmu.

Jarmuż należy do rodziny gorczycowatych (Brassicaceae), podobnie jak kapusta i brukselka.

Wśród potencjalnych korzyści można wymienić pomoc w kontrolowaniu ciśnienia krwi, poprawę zdrowia układu trawiennego oraz ochronę przed rakiem i cukrzycą typu 2.

W tym artykule omówiono wartości odżywcze i korzyści zdrowotne jarmużu, sposoby włączania go do diety oraz powody, dla których niektórzy ludzie nie powinni jeść go zbyt dużo.

Jarmuż zawiera błonnik, przeciwutleniacze, wapń, witaminy C i K, żelazo oraz wiele innych składników odżywczych, które mogą pomóc w zapobieganiu różnym problemom zdrowotnym.

Przeciwutleniacze pomagają organizmowi usunąć niepożądane toksyny, które powstają w wyniku naturalnych procesów i presji środowiska.

Te toksyny, znane jako wolne rodniki, są niestabilnymi cząsteczkami. Jeśli w organizmie nagromadzi się ich zbyt wiele, mogą prowadzić do uszkodzenia komórek. Może to powodować problemy zdrowotne, takie jak stany zapalne i choroby. Eksperci uważają, że wolne rodniki mogą odgrywać rolę w rozwoju raka, na przykład.

Dowiedz się więcej o żywności zawierającej przeciwutleniacze.

Cukrzyca
Amerykańskie Stowarzyszenie Diabetyków zaleca spożywanie pokarmów bogatych w witaminy, minerały, błonnik i przeciwutleniacze. Istnieją dowody na to, że niektóre z nich mogą zapewnić ochronę przed cukrzycą.

Błonnik: W badaniuTrusted Source z 2018 roku stwierdzono, że osoby, które spożywają największe ilości błonnika pokarmowego, wydają się mieć niższe ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Spożywanie błonnika pokarmowego może również obniżyć poziom glukozy we krwi, zauważają autorzy.

Antyoksydanty: Autorzy artykułu z 2012 rokuTrusted Source zauważają, że wysoki poziom cukru we krwi może wyzwalać produkcję wolnych rodników. Zauważają, że przeciwutleniacze, takie jak witamina C i kwas alfa-linolenowy (ALA), mogą pomóc w zmniejszeniu powikłań, które mogą wystąpić przy cukrzycy. Oba te przeciwutleniacze są obecne w jarmużu.

Które produkty spożywcze mogą pomóc ustabilizować poziom cukru we krwi?

Choroby serca
Różne składniki odżywcze zawarte w jarmużu mogą wspomagać zdrowie serca.

Potas: American Heart Association (AHA) zaleca zwiększenie spożycia potasu przy jednoczesnym zmniejszeniu spożycia dodanej soli, czyli sodu. To, według AHA, może zmniejszyć ryzyko wysokiego ciśnienia krwi i chorób sercowo-naczyniowych. Filiżanka ugotowanego jarmużu dostarcza 3,6% dziennego zapotrzebowania na potas dla osoby dorosłej.

Błonnik: Przegląd Cochrane z 2016 roku znalazł związek między spożywaniem błonnika a niższym poziomem lipidów (tłuszczów) we krwi i ciśnieniem krwi. Ludzie, którzy spożywali więcej błonnika, częściej mieli niższy poziom cholesterolu całkowitego i lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL), czyli „złego” cholesterolu.

Ludzie potrzebują zarówno błonnika rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego. Tutaj dowiesz się więcej na temat obu rodzajów błonnika.

Rak
Chlorofil: Jarmuż i inne zielone warzywa, które zawierają chlorofil, mogą pomóc w zapobieganiu wchłaniania przez organizm amin heterocyklicznych. Te substancje chemiczne powstają, gdy ludzie grillują w wysokiej temperaturze żywność pochodzenia zwierzęcego. Eksperci powiązali je z rakiem.

Ludzkie ciało nie może wchłonąć dużej ilości chlorofilu, ale chlorofil wiąże się z tymi substancjami rakotwórczymi i zapobiega ich wchłanianiu przez organizm. W ten sposób jarmuż może ograniczyć ryzyko zachorowania na raka, a sparowanie grillowanego steku z zielonymi warzywami może pomóc w zmniejszeniu negatywnego wpływu.

Przeciwutleniacze: Witamina C, beta karoten, selen i inne przeciwutleniacze w jarmużu mogą pomóc w zapobieganiu rakowi. Badania nie wykazały, że suplementy mają ten sam efekt, ale ludzie, którzy mają wysokie spożycie owoców i warzyw wydają się mieć niższe ryzyko rozwoju różnych nowotworów. Może to być spowodowane przeciwutleniaczami, które te pokarmy zawierają.

Błonnik: Wysokie spożycie błonnika może pomóc zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego, według badaniaTrusted Source z 2015 roku.

Jak dieta danej osoby wpływa na jej ryzyko zachorowania na raka? Dowiedz się tutaj.

Zdrowie kości
Wapń i fosfor są kluczowe dla zdrowego tworzenia kości.

Niektóre badaniaTrusted Source sugerują, że wysokie spożycie witaminy K może pomóc zmniejszyć ryzyko złamań kości.

Filiżanka gotowanego jarmużu zapewnia prawie pięciokrotne dzienne zapotrzebowanie dorosłej osoby na witaminę K, około 15-18% zapotrzebowania na wapń i około 7% dziennego zapotrzebowania na fosfor.

Poznaj więcej wskazówek na temat zwiększania gęstości kości.

Trawienie
Jarmuż jest bogaty w błonnik i wodę, które pomagają zapobiegać zaparciom oraz promują regularność i zdrowy przewód pokarmowy.

Które produkty spożywcze mogą poprawić trawienie?

Skóra i włosy
Jarmuż jest dobrym źródłem beta-karotenu, karotenoidu, który organizm przekształca w witaminę A, gdy jej potrzebuje.

Beta-karoten i witamina A są niezbędne do wzrostu i utrzymania wszystkich tkanek ciała, w tym skóry i włosów.

Organizm wykorzystuje witaminę C do budowy i utrzymania kolagenu, białka, które zapewnia strukturę skóry, włosów i kości. Witamina C jest również obecna w jarmużu.

Jedna filiżanka ugotowanego jarmużu dostarcza co najmniej 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę A i ponad 23% dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

Jakie inne produkty spożywcze mogą przyspieszyć wzrost włosów?

Powrót do góry